reisverslag amerika deel 3 - Reisverslag uit Lawton, Verenigde Staten van René Foort - WaarBenJij.nu reisverslag amerika deel 3 - Reisverslag uit Lawton, Verenigde Staten van René Foort - WaarBenJij.nu

reisverslag amerika deel 3

Door: René van't Foort

Blijf op de hoogte en volg René

13 Februari 2014 | Verenigde Staten, Lawton

Het is alweer een tijd geleden dat er een update gemaakt is op mijn verslag. We zijn gewoon te veel weg geweest door allerlei uitstapjes en weekenden weg. Door een luxe probleem dus nauwelijks tijd om weer een verslag te tikken dus. Maar het betekend ook dat er inmiddels genoeg te schrijven is want er is weer een hele lijst met uitstapjes en andere dingen om over te vertellen.

Het is alweer een tijd geleden maar op het punt waar het verslag de vorige keer eindigde had ik voor het eerst het rijk alleen in huis. De andere hadden allebei hun vriendin op bezoek en gingen beide een weekend weg. Heerlijk even het huis voor mezelf. Wat niet verandert was is dat het nog steeds erg mooi weer was en daardoor bestond het middag programma vaak uit liggen bij het zwembad. En het was voor ons dus ook een grote schok toen die gesloten werd omdat het zwembadseizoen over zou zijn! Het was dan wel oktober maar nog steeds was het overdag tussen de 30 en 35 graden. Daar moest dus iets op verzonnen worden en dat lukte. Er bleek in de buurt van ons een groot meer te liggen met daarbij een mooi strand daar gingen we toen maar heen. Blijkbaar vonden de Amerikanen het al best koud want de mensen die daar kampeerden op het strand konden het haast niet geloven dat we het water nog ingingen. Later ben ik ook nog wezen zwemmen in een meer bij het plaatsje medicine park maar daar bleken ook schildpadden te zwemmen die flink kunnen bijten (snapping turtle’s) dat bleef dus bij 1 keer.

Wat hier ook goed kan is goedkoop shoppen, er zijn hier grote outletmall’s waar je voor een prikkie mooie merkkleding kunt krijgen. Het enige nadeel is dat broeken gewoon niet in mijn maat te verkrijgen zijn. Mijn lengte maat komt hier nauwelijk voor en als ik dan een broek heb gevonden die lang genoeg is dan is hij gelijk ook zo breed dat je er een tent van kunt maken. Grote schoenen zijn dan juist weer prima te krijgen dus die worden flink ingeslagen.

En toen kwam er ineens de government shutdown en dat was ook een rare tijd. Als hier een regeringspartij het ergens niet mee eens is kunnen ze gewoon de hele boel stilgooien. Alles wat met de overheid te maken heeft ligt stil, enkel de afdelingen die echt nodig zijn gaan door zoals politie en brandweer. Maar die mensen krijgen durende de shutdown ook geen salaris. Ook de amerikaanse militairen dus niet. Daar was dus een hoop ophef over. Ook waren alle nationale parken gesloten en net in dat weekend wilde we een rondreis gaan maken naar onder andere mount rushmore maar die was dus ook gesloten. Verder werd ook de pizzaparty van het leerlingbeheer afgelast want dat lag dus ook stil, we baalde er natuurlijk flink van dat ons zo gratis pizza door de neus geboord werd. Maar verder merkte we er zelf eigenlijk niets van. Wat wel raar was is dat het hier allemaal nogal stil werd gehouden het leek wel of je er in nederland meer over hoorde in het nieuws dan hier.

Het weekend dat we naar mount rushmore zouden gaan moesten we dus snel iets nieuws verzinnen en dat is Albuquerque geworden, daar bleek Amerikaans grootste ballonnenfestival gehouden te worden. Dat was ook echt groot en je zag er ballonnen in alle vormen en grootte. Uiteindelijk bleek dat alle ballonnen alleen werden opgeblazen maar geen van alle de lucht ingingen, dat viel tegen. Verder is Albuquerque wel een erg mooie plaats met een leuke stad en een erg mooie natuur en berggebied dus er is ook nog heel sportief gewandeld en bergbeklommen. In datzelfde weekend zijn we ook nog naar Amarillo gegaan om daar naar de Palo duro canyon te gaan. Daar was ik al eens geweest maar toen was het 40 graden en dus veel te heet om daar een wandeltrip te gaan maken. Nu was het allemaal beter uit te houden dus het plan was om de lighthouse trail te gaan lopen. Dat begon heel goed maar op de helft begon het te keihard te regenen. Omdat we toch al zeiknat waren maakten we de wandeling toch maar af al ging dat niet vanzelf. De combinatie smalle klei paatjes en regen zorgde ervoor dat het echt spekglad werd. We kwamen ook een groepje van 3 vrouwen tegen van ongeveer 150 kilo per stuk en daarvan was er eentje onderuit gegaan, ze was helemaal oranje van de klei, ze zat er helemaal onder. Het was wel een mooi gezicht en ze hadden er zelf ook de grootste lol om. Na deze barre tocht werd er besloten dat we toch wel een grote steak hadden verdient dus we gingen naar de big Texan. Dat is een groot steakhouse tussen amarillo en lawton waar het net lijkt of je in oude saloon zit te eten en je kunt er steaks krijgen tot 2,5 kilo maar dat heb ik toch maar niet geprobeerd.

Ook hebben we na 2 maanden ontdekt dat we naast een goed Thais restaurant wonen. Daar ben ik inmiddels vaste klant geworden, het wordt gerund door een stel vrolijke en gebrekkig engels sprekende Thaise mensen die altijd weer helemaal vrolijk zijn als je komt. Ook krijgen we daar altijd grastis donuts. Het is wel duidelijk dat het in Amerika vaak over eten gaat, en daarin ben ik al aardig ingeburgerd.

Verder gaan we nog steeds regelmatig naar scooters en het blijft leuk om daar mensen te kijken. Van veel te dikke vrouwen in een minirokje en cowboys tot gasten in een legging het staat er allemaal door elkaar te linedancen.

Inmiddels zijn we van dagdiensten naar nachtdiensten gegaan dit heeft te maken met een tekort aan partiot systemen. Echt ideaal is dat allemaal niet je moet erg wennen aan dat ritme. En vooral in het begin ben de hele dag duf. Ook moesten we snel lampen monteren op onze fietsen omdat we nu natuurlijk door het donker moesten fietsen. Want nog steeds gaan we zo vaak mogelijk op de fiets ook nu inmiddels de tempratuur flink begint te dalen. Fietsen in het donker en in de kou, de mensen hier vinden het ongelofelijk. Maar al dat eten moet er toch ook weer afgetraind worden.

Ook al zitten we hier al een tijd in de buurt van Dallas we waren er nog nooit echt geweest. Daar moest ook maar verandering in komen en dus op naar Dallas. Het is opvallend hoe verschillend de mensen daar zijn, echt veel moderner en minder cowboy achtig. Ze lijken veel meer op de Nederlanders zeg maar. Als eerste maar eens lekker wezen stappen, dat kan daar goed er is een straat (stockjard) die vol zit met kroegjes en bars enz. de volgende dag naar de plek geweest waar John F Kennedy is vermoord is, dat is tegenwoordig echt één grote toeristische plek is geworden. Verder nog wezen shoppen in de gigantische shoppingmall daar met alle grote merken aanwezig en handige dingen als een indoor schaatsbaan, ook jessica simpson was aanwezig om handtekeningen uit te delen. Dallas was zo goed bevallen dat we er korte tijd later weer waren en wel voor een grote autoveiling die daar gehouden werd. Drie hallen vol met de duurste auto’s. Van klassieke Bentleys tot aan splinternieuwe lamborgini’s en natuurlijk veel klassieke amerikaanse auto’s zoals oude ford mustangs en corvette’s alles was aanwezig. Hier geen last van crisis, er werden honderdduizenden dollars geboden op de auto’s.

Inmiddels zat er alweer een lang weekend aan te komen en dit keer was de bestemming New Orleans. En dat is toch wel echt een vette stad! New Orleans heeft een aantal straten die echt volledig op uitgaan gericht zijn. Alleen maar leuke kroegen en clubs en allemaal lokale restaurantjes. Leuk stappen lukt daar dus wel. De sfeer is er heel ontspannen en je merkt aan alles dat het een heel vrije stad is. Op weg naar de stad kwamen we door straatjes met allemaal oude huisjes met veranda’s waar dan de ouderen op een schommelstoel zitten en de jongeren een beetje rondhangen echt zoals je het in films ziet. Tijdens het stappen lekker van kroeg naar kroeg gehobbeld tot we op een gegeven moment in een tent stonden waar wij letterlijk de enige twee blanken waren. Maar ook daar een hele ontspannen sfeer en we trokken zeker de aandacht!

Maar niet elk weekend heb je een lang weekend dus zulke tripjes kun je niet elke week maken, dus om dan toch wat te doen gingen we naar sportwedstijden. In de periode van dit verslag ben ik naar basketbal( OKC thunders – Utah jazz) en naar american football(Dallas cowboys – Vikings) geweest. Vooral amarican football is hier heel groot, het speelt zich af in gigantische stadions. Opvallend is hoe ontspannen de sfeer hier is, voor de wedstrijd staat iedereen met elkaar bier te drinken en te barbecueën op de parkeerplaats voor het stadion en ook tijdens de wedstijd staan de uit en thuis supporters allemaal door elkaar heen. En dat zonder spreekkoren of gevechten. Dat gaat in Nederland toch iets anders. Nu ben ik naar de vier grote sporten in Amerika geweest, Amarican football, basketbal, ijshockey en honkbal.

Inmiddels is het alweer thanksgiving, het is een beetje vergelijkbaar met dankdag in nederland, maar in feite gaat het hier maar om 1 ding: eten! Zoals de amerikanen zelf ook vaak zeggen, thanksgiving is een tijd waar we onszelf volstoppen met kalkoen tot we misselijk zijn en het liefst dan nog door eten. Ook wij hadden een thanksgiving diner gehad en die werd georganiseerd door het leerlingen beheer. Ook hier een overvloed aan kalkoen en daar hoort dan een vulling bij die er op het eerste gezicht nogal vies uitziet maar die in combinatie met de kalkoen erg lekker is, ook ik heb me dus helemaal volgestopt met kalkoen!

Inmiddels is het december en dat betekent kerstvakantie, ruim twee weken vrij en dus op vakantie. Ook na maanden eindelijk weer wat bekende gezichten uit Nederland want op het vliegveld in San Francisco stonden ook mijn zusje en vrienden die over gekomen waren. De reis begon dus is San Francisco en dat is een erg mooie stad met veel oude gebouwen en trams die zo uit de jaren 20 lijken te komen. Ook heeft het een aantal mooie pieren met allemaal restaurants en vissersboten die daar aangemeerd lagen. Ook lag het er vol met zeeleeuwen die daar in grote groepen liggen te stinken! We zijn daar ook met de boot naar de oude gevangenis Alcatraz geweest en daar een leuke rondleiding gehad. Om toch een beetje sportief te doen hebben we een fietstocht gemaakt over de beroemde golden gate bridge. Een mooie tocht die 28 km lang was en met een aantal flinke hellingen dus het was nog zweten ook! Gelukkig konden we de terugreis met een veerboot doen. Op het vliegveld in San Francisco hadden we ook een auto opgehaald en na een paar dagen reden we naar los Angeles, we hadden een hotel vlak bij de Hollywood boulevard met de beroemde walk of fame. Daar zaten we ook tijdens de kerst en hoewel het mooi aangekleed was met kerstbomen en verlichting krijg je toch totaal geen kerstgevoel als je daar loopt op je korte broek en zonnebril op want ook in december is het daar nog boven de 25 graden. We hebben daar verder nog een Hollywood tour gedaan waarbij je langs alle hoogtepunten rij en ook veel huizen ziet van de grote sterren. Later zijn we ook naar de Universal studio’s geweest en dat is toch wel een aanrader. Er is daar veel te doen met allerlei attracties en als hoogtepunt de studio toer. Daarmee ga je door de filmsets van allerlei grote films en series, ook zit je in midden in allerlei special effects. Na een mooie tijd in L.A gingen we door naar San Diego, daar zijn we naar seaworld geweest en ook dat is een aanrader. Ze kunnen die vissen echt ontzettend veel laten doen en omdat ik al eerder in een seaworld was geweest wist ik al dat je beter niet vooraan kunt gaan zitten als je niet drijfnat wilt worden. Vanaf San Diego ging de reis naar de eindbestemming: Las Vegas! Daar was ik al eerder geweest maar dit keer waren we er met oud en nieuw en dat word in vegas groots aangepakt. De hele stip wordt ervoor afgesloten en allerlei livemuziek is aanwezig en bijna elk hotel heeft wel een grote vuurwerkshow, Las Vegas is zeker een aanrader om met oud en nieuw heen te gaan. Vanaf het vliegveld van Vegas vloog iedereen weer naar huis en mocht ik weer terug naar het mooie Lawton.

De eerste twee weken na de vakantie eerst maar eens werken aan de goede voornemens lekker veel sporten zelf koken en op de fiets naar school. Dat was wel nodig na twee weken eten en drinken! Maar zoals dat gaat hield dat maar een paar weken stand en was het weer de hoogste tijd om een lang weekend weg te gaan, en wel naar san antonio en austin. Dit zijn plaatsen waar ik al eens geweest was maar de vorige keer waren we er maar kort geweest en dus lang niet alles gezien daar. De reis begon in San Antonio en daar zijn we twee dagen geweest. Het is een mooie stad en je kunt er goed stappen. Door de stad loopt een rivier en aan die rivier zitten alleen maar kroegen, bars en restaurants, dit heet de riverwalk. Een mooie plek om heen te gaan al was het nu wel een stuk rustiger als de vorige keer. Ook hier heb je dus hoogseizoenen. Daarna naar Austin daar hadden we eigenlijk nog niets gezien en als we de verhalen moesten geloven van ons sponsorfamilie moest dat een hele leuke studenten stad zijn met een goed uitgaansleven. Dat moesten we natuurlijk ook maar eens gaan opzoeken. Er was niets van gelogen de 6th street is een straat met alleen maar kroegen en clubs en goede shotjesbars, de hele weg is afgesloten en loopt vol met studenten die uitgaan. Daar hebben we een zeer geslaagde avond/nacht gehad. Ook was het voor mij de eerste keer dat ik overnachtte in een hostel. Waarbij je alleen een bed huurt en niet een hele kamer, dit is goedkoper en je zit midden in de stad wat natuurlijk handig is voor het uitgaan. Je ligt dan met 6 man op een kamer en het is er erg gezellig je komt de meest uiteenlopende mensen tegen. Wij lagen op de kamer met een stinkende hippie een heavy metal rocker een nerd die geen woord zei en een 50 jarige schot die voor het eerst sinds lange tijd zonder zijn vrouw op vakantie was en zwaar dronken en stoned was. Dit was allemaal erg gezellig maar het risico is dat je wat minder goed slaapt. De heavy metal rocker bleek iemand die ontzettend hard snurkte, zo erg dat we uiteindelijk in de woonkamer zijn gaan slapen. De volgende dag was dus niet zo comfortabel, we hadden een rit naar huis van 6 uur rijden met een zware kater van alle cola/rum de shotjes en alle andere mixjes en ook nog maar 2 uur geslapen, pff blij dat ik thuis was. Twee weken later had ik in het weekend niets te doen en omdat het stappen daar zo goed ging toch maar besloten om nog een keer naar Austin te gaan. Dit keer echter wel in een hotel omdat dat toch beter is voor de nachtrust en dus ook de terugreis.

En nu zitten we ineens vlak voor het einde, mijn tijd in Amerika zit er bijna op en binnen een maand sta ik alweer op schiphol. Ik ben nooit veel bezig geweest met de einddatum en heb me zoveel mogelijk bezig gehouden om er hier een mooie tijd van te maken. Maar inmiddels ben ik nu toch meer bezig met naar huis gaan. Vanaf het moment dat je de eerste spullen in gaat pakken en je bezig bent vliegtickets voor de terugreis te regelen komt dat ineens. Ik heb nu ook wel het gevoel dat ik het meeste wel gezien heb hier, waarschijnlijk omdat dat door al die weekendjes weg ook wel zo is… De opleiding loopt nu op zijn einde, we zijn inmiddels al bezig met het allerlaatste module, nog 1 toets en het is klaar.

Voor de laatste weken die ik hier nog zit staat er nog 1 weekend weg op de planning maar dat is dat ook echt wel een mooie: mardi gras in New Orléans! Een heel populair feest hier in Amerika wat misschien nog wel het beste te vergelijken is met een soort Braziliaanse carnaval. Dat word dus een knallende afsluiter van mijn tijd hier.
Dit is alweer het laatste verslag van mijn tijd hier en dus voor iedereen thuis, tot volgende maand!

• 13 Februari 2014 - 20:18

Moeders:

nou rene dat wordt afkicken als je zo weer thuis bent.
    weer terug in het gewone leven.en weer luisteren naar je moeder.
    haha groeten van on allemaal

• 13 Februari 2014 - 20:35

Wendy:

Jaaaa bijna weer thuis!! Gezellig :)

• 22 Februari 2014 - 08:45

Rico :